«Προβληματικά» τα παιδιά -κάτω των 12 μηνών- που πάνε σε παιδικό σταθμό
Η παραμονή ενός παιδιού κάτω των 12 μηνών για πολλές ώρες στον παιδικό σταθμό μπορεί να του δημιουργήσει προβλήματα στη μετέπειτα ζωή του, σημειώνει σε έκθεσή της η UNICEF χαρακτηρίζοντας μια τέτοια επιλογή «μεγάλο τζόγο».
Ο παιδικός σταθμός, εξάλλου, μπορεί να γίνει ο χώρος όπου θα γεννηθούν οι ανισότητες του μέλλοντος, εξαιτίας του χάσματος ευκαιριών ανάμεσα σε προνομιούχες και μη προνομιούχες οικογένειες για εγγραφή του παιδιού τους σε έναν «καλό» παιδικό σταθμό.
Τα βρέφη κάτω των 12 μηνών θα πρέπει -όταν αυτό είναι δυνατό- να μένουν στο σπίτι τους και να τα φροντίζουν οι γονείς τους (ή οι οικείοι τους) γιατί μαζί τους θα αναπτύξουν ισχυρό δεσμό και το αίσθημα της ασφάλειας που έχουν ανάγκη. Πηγαίνοντας στον παιδικό σταθμό, τα μικρά μπορούν να ευνοηθούν από τη σχέση με τα άλλα παιδιά και να ενισχύσουν τη διανοητική, γλωσσική και συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Ιδίως μάλιστα μικρά μεταναστών έχουν την ευκαιρία της ενσωμάτωσης. Η εκπαίδευση στη βρεφική ηλικία «συνιστά σπάνια ευκαιρία να μετριαστούν οι συνέπειες της φτώχειας και των όποιων μειονεκτημάτων για το μέλλον πολλών εκατομμυρίων παιδιών» αναφέρεται στην έκθεση. Ομως, η εγγραφή από νωρίς σε βρεφονηπιακό μπορεί να έχει και αντίθετα αποτελέσματα. Οι φτωχές οικογένειες δέχονται πολύ μεγαλύτερη πίεση να βρουν παιδικούς σταθμούς, φτηνούς μάλιστα, για να βάλουν τα παιδιά τους το συντομότερο δυνατό μετά τη γέννησή τους, ώστε να γυρίσουν στη δουλειά. Δημιουργούνται όμως έτσι παιδικοί σταθμοί δύο ταχυτήτων και μελλοντικοί πολίτες δύο ταχυτήτων. Αυτός είναι αυτό ο λόγος που η UNICEF προτείνει να επιδοτούνται όσο το δυνατόν περισσότερο οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και να στηρίζονται οι αναξιοπαθούντες. Η βρεφονηπιακή μέριμνα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε «μια δυνάμει νέα πηγή ανισότητας. Αν επιτρέψουμε να γίνει αυτό, μια ιστορική ευκαιρία θα έχει χαθεί», σημειώνεται στην έκθεση.
Υψηλής ποιότητας υπηρεσίες βρεφικής και νηπιακής φροντίδας μπορούν πράγματι να είναι εξαιρετικά ευεργετικές για τα παιδιά, όμως -αναφέρεται στην έκθεση με επίκληση σε έρευνες από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ-, τα βρέφη που από τα σπάργανα ακόμα πάνε στον παιδικό αντιμετωπίζουν κίνδυνο -μικρό, αλλά κίνδυνο- να έχουν αργότερα προβλήματα όπως αντικοινωνική συμπεριφορά, επιθετικότητα, έλλειψη συγκέντρωσης, κατάθλιψη κ.λπ. Για να είναι η πρώτη φροντίδα του παιδιού γόνιμη και αποτελεσματική, η UNICEF προτείνει, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση ελάχιστου χρόνου γονικής αδείας ενός έτους με τον μισό από τον κανονικό μισθό, εθνικό σχέδιο με προτεραιότητα στα λιγότερο ευνοημένα παιδιά, ελάχιστη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλο το προσωπικό των βρεφονηπιακών σταθμών και έναν βρεφονηπιοκόμο ανά 15 παιδιά.
ΕΡΣΗ ΒΑΤΟΥ (Πηγή: www.childwellbeing.org.uk, Times)
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/12/2008
Ο παιδικός σταθμός, εξάλλου, μπορεί να γίνει ο χώρος όπου θα γεννηθούν οι ανισότητες του μέλλοντος, εξαιτίας του χάσματος ευκαιριών ανάμεσα σε προνομιούχες και μη προνομιούχες οικογένειες για εγγραφή του παιδιού τους σε έναν «καλό» παιδικό σταθμό.
Τα βρέφη κάτω των 12 μηνών θα πρέπει -όταν αυτό είναι δυνατό- να μένουν στο σπίτι τους και να τα φροντίζουν οι γονείς τους (ή οι οικείοι τους) γιατί μαζί τους θα αναπτύξουν ισχυρό δεσμό και το αίσθημα της ασφάλειας που έχουν ανάγκη. Πηγαίνοντας στον παιδικό σταθμό, τα μικρά μπορούν να ευνοηθούν από τη σχέση με τα άλλα παιδιά και να ενισχύσουν τη διανοητική, γλωσσική και συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Ιδίως μάλιστα μικρά μεταναστών έχουν την ευκαιρία της ενσωμάτωσης. Η εκπαίδευση στη βρεφική ηλικία «συνιστά σπάνια ευκαιρία να μετριαστούν οι συνέπειες της φτώχειας και των όποιων μειονεκτημάτων για το μέλλον πολλών εκατομμυρίων παιδιών» αναφέρεται στην έκθεση. Ομως, η εγγραφή από νωρίς σε βρεφονηπιακό μπορεί να έχει και αντίθετα αποτελέσματα. Οι φτωχές οικογένειες δέχονται πολύ μεγαλύτερη πίεση να βρουν παιδικούς σταθμούς, φτηνούς μάλιστα, για να βάλουν τα παιδιά τους το συντομότερο δυνατό μετά τη γέννησή τους, ώστε να γυρίσουν στη δουλειά. Δημιουργούνται όμως έτσι παιδικοί σταθμοί δύο ταχυτήτων και μελλοντικοί πολίτες δύο ταχυτήτων. Αυτός είναι αυτό ο λόγος που η UNICEF προτείνει να επιδοτούνται όσο το δυνατόν περισσότερο οι βρεφονηπιακοί σταθμοί και να στηρίζονται οι αναξιοπαθούντες. Η βρεφονηπιακή μέριμνα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε «μια δυνάμει νέα πηγή ανισότητας. Αν επιτρέψουμε να γίνει αυτό, μια ιστορική ευκαιρία θα έχει χαθεί», σημειώνεται στην έκθεση.
Υψηλής ποιότητας υπηρεσίες βρεφικής και νηπιακής φροντίδας μπορούν πράγματι να είναι εξαιρετικά ευεργετικές για τα παιδιά, όμως -αναφέρεται στην έκθεση με επίκληση σε έρευνες από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ-, τα βρέφη που από τα σπάργανα ακόμα πάνε στον παιδικό αντιμετωπίζουν κίνδυνο -μικρό, αλλά κίνδυνο- να έχουν αργότερα προβλήματα όπως αντικοινωνική συμπεριφορά, επιθετικότητα, έλλειψη συγκέντρωσης, κατάθλιψη κ.λπ. Για να είναι η πρώτη φροντίδα του παιδιού γόνιμη και αποτελεσματική, η UNICEF προτείνει, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση ελάχιστου χρόνου γονικής αδείας ενός έτους με τον μισό από τον κανονικό μισθό, εθνικό σχέδιο με προτεραιότητα στα λιγότερο ευνοημένα παιδιά, ελάχιστη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλο το προσωπικό των βρεφονηπιακών σταθμών και έναν βρεφονηπιοκόμο ανά 15 παιδιά.
ΕΡΣΗ ΒΑΤΟΥ (Πηγή: www.childwellbeing.org.uk, Times)
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/12/2008