«Και πάλι στο σπίτι θα γεννήσω»


Δύο γυναίκες μιλούν για την εμπειρία τους να μην πάνε στο μαιευτήριο

ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Ζωή Λιάκαz
liaka@dolnet.gr

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 8 Μαΐου 2009 ΣΤΑ ΝΕΑ


«Όταν μου μίλησαν για τον τοκετό στο σπίτι δεν ήθελα ούτε να το συζητήσω, γιατί μου φαινόταν περίεργο και επικίνδυνο. Τώρα μου φαίνεται αδιανόητο να πάω σε μαιευτήριο. Τελικά πείστηκα και έφερα στον κόσμο το πρώτο μου παιδί στο σπίτι μου και ήταν υπέροχα. Και το δεύτερο παιδί μου, το οποίο περιμένω στο τέλος του Μάη, θα το γεννήσω στο σπίτι μου».

Η Βασιλική Παπακωνσταντίνου βρίσκεται ήδη στον ένατο μήνα της δεύτερης εγκυμοσύνης της. Σε περίπου 20 μέρες θα φέρει στον κόσμο το δεύτερο παιδί της. Η απόφασή της να γεννήσει στο σπίτι δεν ήταν εξ ολοκλήρου δική της αφού οι πρώτες αντιδράσεις της δεν ήταν θετικές. Ο σύζυγός της όμως ήταν θερμός υποστηρικτής αυτής της ιδέας: «Την τελευταία στιγμή αποφάσισα να γεννήσω στον δικό μου χώρο. Παρακολουθούσα μαθήματα ανώδυνου τοκετού αλλά όταν πλησίασε η ώρα για να γεννήσω είχα πειστεί ότι θα μπορούσα να το τολμήσω, αφού με υποστήριξε πολύ ο σύζυγός μου. Αυτό που με βοήθησε όμως να πάρω την απόφαση πιο εύκολα είναι το γεγονός ότι οι μαίες μου Ευαγγελία Χρηστάκου και Ελευθερία Δημοπούλου με διαβεβαίωσαν ότι αν παρουσιαζόταν η παραμικρή επιπλοκή θα μεταφερόμουν αμέσως σε μαιευτήριο για να μου παρασχεθεί οποιαδήποτε ιατρική βοήθεια χρειαζόταν». Η συνεργασία όμως για την παροχή της ιατρικής βοήθειας όπως επισημαίνει η κ. Ελευθερία Δημοπούλου, ανεξάρτητη μαία και πρόεδρος του Συλλόγου για την Προαγωγή του Φυσικού Τοκετού «Ευτοκία», γίνεται με ιδιωτικά μαιευτήρια γιατί όπως εξηγεί: «Δεν υπάρχει στήριξη από το κράτος. Δεν ενθαρρύνεται η επιλογή των γυναικών να κάνουν τον τοκετό στο σπίτι. Αυτός είναι και ο λόγος που από το 1990 που ξεκίνησε ο τοκετός στο σπίτι το ποσοστό παραμένει το ίδιο, δηλαδή 0,6%». Οι «πολέμιοι» του τοκετού στο σπίτι στηρίζουν την άρνησή τους στις ενδεχόμενες επιπλοκές που θα παρουσιαστούν. Όμως η κ. Δημοπούλου υποστηρίζει: «Είμαστε πάντα σε ετοιμότητα και συνεννόηση, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα κατά τη διάρκεια του τοκετού, με κάποιον γιατρό του ιδιωτικού τομέα. Έχουμε εξασφαλίσει την άμεση και ασφαλή μεταφορά. Νομίζω ότι αυτό πρέπει να γίνει σαφές στις περισσότερες γυναίκες: Δεν βάζουμε ποτέ σε κίνδυνο τη ζωή του παιδιού και της μητέρας. Στα 25 και πλέον χρόνια που κάνω τοκετούς στο σπίτι έχω αντιμετωπίσει τρεις περιπτώσεις που χρειάστηκε να μεταφερθεί η έγκυος». Το οικείο περιβάλλον που παίζει ρόλο στην ψυχολογία της επιτόκου αλλά και η μη χορήγηση φαρμάκων έκανε και την Έλεν Κόλμαν να καταφύγει σε εναλλακτικές μεθόδους τοκετού. Όπως λέει: «Στο πρώτο μου παιδί ο γυναικολόγος μου κόντευε να με πείσει ότι ήμουν πολύ άρρωστη και έπρεπε να μου κάνει καισαρική τομή από τον πέμπτο μήνα. Γρήγορα κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά και κατέφυγα στο Κέντρο Φυσιολογικού Τοκετού όπου γέννησα στο νερό». Κατόπιν αυτού δεν ήταν δύσκολο να προτιμήσω να γεννήσω το δεύτερο παιδί μου στο σπίτι, ανάμεσα σε αγαπημένα πρόσωπα. Και το σημαντικότερο, χωρίς να μου χορηγηθούν φάρμακα. Στα περισσότερα μαιευτήρια είναι με τα φάρμακα στο χέρι για να επισπεύσουν τον τοκετό. Είναι σημαντικό να πω ότι γέννησα το δεύτερο παιδί μου μέσα σε τρεις ώρες».

«Προσοχή στο ενδεχόμενο επιπλοκών »

«ΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑχρόνια ο τοκετός στο σπίτι ήταν η μοναδική επιλογή των γυναικών. Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει», λέει ο γυναικολόγος- μαιευτήρας Γιώργος Δενδρινός. Σύμφωνα με τον κ. Δενδρινό, κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει την περίπτωση επιπλοκών. «Μπορεί ένας τοκετός να δείχνει απολύτως φυσιολογικός, όμως οι ενδεχόμενες επιπλοκές μπορεί να είναι ιδιαίτερα σοβαρές όπως μια φλεγμονή, λοιμώξεις ή μια αιμορραγία που δεν φαίνονται. Σε αυτές τις περιπτώσεις η βοήθεια ενός μαιευτηρίου είναι ανεκτίμητη». «Στην Αγγλία τόσο το Βασιλικό Κολέγιο Μαιευτήρων- Γυναικολόγων όσο και το Βασιλικό Κολέγιο Μαιών υποστηρίζουν τον τοκετό στο σπίτι, για γυναίκες με εγκυμοσύνες χωρίς προβλήματα και χαμηλού ρίσκου για κάποια επιπλοκή», λέει ο γυναικολόγος- μαιευτήρας χειρουργός Δημήτριος Μπιλάλης. «Υπάρχουν πολλά ενθαρρυντικά στοιχεία για την ασφάλεια του προγραμματισμένου τοκετού στο σπίτι παρουσία έμπειρης μαίας. Το πρόβλημα έγκειται στο, αν υπάρξει τελικά επιπλοκή, πόσο γρήγορα μπορεί η έγκυος ή/και το μωρό να μεταφερθούν στο νοσοκομείο. Ως εκ τούτου, αυτός ο παράγοντας θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη».


Διαβάστε επίσης: Γεννητούρια στο σπίτι...

Δημοφιλείς αναρτήσεις